Program Food Bank Malaysia bantu kurang pembaziran dikalangan rakyat | MalaysiaBaru.org - Membina Malaysia Baru.

Advertisement

hicore

Program Food Bank Malaysia bantu kurang pembaziran dikalangan rakyat


Makanan yang boleh memberi makan kepada dua juta rakyat Malaysia yang lapar dibazirkan dan dibuang setiap hari, kata Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

"Berdasarkan kajian oleh SWCorp Malaysia, kira-kira 3,000 tan makanan yang dianggap masih baik dan selamat digunakan, dibuang setiap hari.

"Jika diselamatkan, makanan itu boleh memberi makan dua juta orang.

"Bagaimanapun, makanan tidak diselamatkan tetapi dibuang," kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna ketika menjawab pertanyaan oleh Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) di Parlimen pada hari Khamis (25 Okt).

Untuk menangani masalah ini, Saifuddin berkata kerajaan akan melancarkan program Food Bank Malaysia pada Januari ini untuk mengurus dan mengedarkan makanan yang disimpan daripada dibuang.

Beliau berkata beberapa pasar raya besar dan pengendali runcit seperti Tesco, Aeon, Aeon Big, Mydin GCH Retail, TH Valuemart, 99 Speedmart dan Ecosave telah bersetuju untuk menyertai program ini.

Di samping itu, Saifuddin berkata Kechara Food Bank, Yayasan Makanan dan Mutiara Food Bank, serta sukarelawan dari Universiti Teknologi Malaysia dan organisasi bukan kerajaan akan terlibat dalam program tersebut.

Pada masa ini, beliau berkata, Melaka, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor terlibat dalam projek perintis bank makanan untuk memberi makan kepada golongan yang memerlukan.

"Sebanyak 835,000kg makanan telah dikumpulkan sejak Ogos lalu dan diedarkan kepada 25,000 isi rumah," katanya. Projek itu telah dilaksanakan di Melaka, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur, Selangor dan Johor Bahru setakat ini. “Projek ini merupakan inisiatif peduli rakyat, meningkatkan kesedaran pengguna bagi menyediakan makanan sekadar yang perlu, dan membantu pihak berkaitan dalam pengurusan lebihan makanan secara sistematik,”

Beliau berkata program bank makanan akan memberi kesan besar kepada keluarga yang memerlukan bantuan untuk memenuhi keperluan.

"Sebagai contoh, jika kita dapat memberikan roti dan makanan bernilai RM30 kepada seorang ibu tunggal yang bekerja sebagai pencuci pinggan dan mempunyai lima anak setiap hari, ini bermakna dia akan dapat menyelamatkan jumlah wang itu untuk keluarganya," katanya. .

Saifuddin menambah bahawa makanan akan diedarkan secara langsung kepada keluarga oleh sukarelawan yang ikhlas berkhidmat.

0 comments:

Catat Ulasan

Share This Article

Comment

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel