1MDB: Najib Razak & Arul Kanda Sehati Sejiwa #PartnerinCrime | MalaysiaBaru.org - Membina Malaysia Baru.

Advertisement

hicore

1MDB: Najib Razak & Arul Kanda Sehati Sejiwa #PartnerinCrime


KUALA LUMPUR: Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Arul Kanda Kandasamy akan dibicarakan bersama atas dakwaan merubah laporan audit akhir mengenai dana kerajaan.

Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi membenarkan permintaan pendakwa untuk mendengar kes Arul dengan Najib.

Mahkamah hari ini mendengar permohonan itu untuk menjalani perbicaraan bersama oleh pendakwa utama Datuk Seri Gopal Sri Ram.

Peguam Datuk N. Sivananthan, yang mewakili Arul, tidak membantah permintaan itu. Tuduhan terhadap Arul, yang didakwa bersubahat dengan Najib, dibacakan semula kepadanya.

Arul kemudian mengaku tidak bersalah. Mahkamah menetapkan 1 Mac untuk sebutan.

Semasa prosiding semalam, Sri Ram memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan akan memohon untuk kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Pada 12 Disember tahun lepas, Arul didakwa bersubahat dengan Najib, yang didakwa menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri untuk mendapatkan perlindungan daripada tindakan disiplin awam yang berkaitan dengan 1MDB dengan memerintahkan laporan audit akhir mengenai 1MDB untuk diubah sebelum itu telah dimuktamadkan dan dibentangkan kepada Jawatankuasa Akaun Awam (PAC).

Tuduhan di bawah Seksyen 28 (1) (c) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Pada hari yang sama, Najib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen yang berasingan atas dakwaan yang sama.

Menurut tuduhan itu, Najib telah menggunakan jawatannya untuk mendapatkan perlindungan daripada apa-apa tindakan, sama ada disiplin, sivil atau jenayah, berkaitan dengan 1MDB dengan cara memerintahkan laporan audit akhir mengenai 1MDB untuk diubah sebelum dimuktamadkan dan dibentangkan kepada PAC.

Arul dan Najib didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya antara 22 Feb dan 26 Feb 2016.

Tuduhan di bawah Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

0 comments:

Catat Ulasan

Share This Article

Comment

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel