Najib cuba jadi sarcastic bahan kerajaan sedangkan diri sendiri penuh terpalit tahi | MalaysiaBaru.org - Membina Malaysia Baru.

Advertisement

hicore

Najib cuba jadi sarcastic bahan kerajaan sedangkan diri sendiri penuh terpalit tahi


PETALING JAYA - Lembaga Getah Malaysia (MRB) menggesa Najib Razak untuk "mendapatkan kebenaran" berhubung dakwaan bahawa Barisan Nasional (BN) tidak menipu dan memaksa MRB untuk menjual tanah pada harga yang tidak bernilai RM1.5 bilion.

"Jangan cuba mengelirukan masalah ini. Anda hanya mempunyai satu soalan untuk dijawab - menerangkan di mana dan apa yang berlaku kepada kekurangan RM800 juta, "kata pengerusi MRB SN Nair dalam satu kenyataan malam ini.

Nair merujuk kepada perli mantan perdana menteri kepada Menteri Industri Utama Teresa Kok yang sebelum ini menuduh bekas pentadbir yang diketuai Najib meluluskan penjualan ini.

"Anda perlu membezakan kayu untuk pokok-pokok dan tidak ada gunanya mengalih perhatian sama ada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sedang membina rumah murah; Itu bukan persoalannya.

"Perkara yang berlaku jelas. Terangkan kepada rakyat, sebagai bekas perdana menteri, mengenai apa yang berlaku kepada kekurangan RM800 juta. Itu sahaja. Sederhana seperti itu, "kata Nair.

Kok sebelum ini menuduh BN meluluskan dan mengarahkan tanah yang terletak di Sungai Buloh, dikenali sebagai Lot 481, dijual kepada syarikat SPV, Aset Tanah Negara Bhd (ATNB), pada tahun 2010.

Beliau berkata tanah seluas 2,800 ekar telah dibeli oleh Kwasa Land, sebuah syarikat milik penuh di bawah KWSP, untuk pertimbangan kira-kira RM2.28 bilion, menyebabkan kekurangan RM800 juta kepada MRB.

Kedua-dua MRB dan ATNB adalah entiti milik kerajaan.

Kemudian, Najib, menerusi Facebook, berkata Kok menuduh BN "memaksa kerajaan untuk menjual tanah kerajaan kepada kerajaan" dan, selepas itu, memberi peluang kepada KWSP untuk "meraih keuntungan berbilion untuk pencarum KWSP".

"Kerajaan BN pastinya begitu hina dalam menjaga kroni mereka - pencarum KWSP.

"Kerajaan mestilah begitu kejam untuk melaksanakan projek pembangunan seperti yang diumumkan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10," katanya, merujuk kepada pembangunan Kwasa Damansara di Subang, yang merupakan sebahagian daripada Projek Pembangunan Strategik Kuala Lumpur yang diumumkan di bawah rancangan itu.

Najib juga mempertahankan penjualan tanah itu, bersamaan dengan harga RM18.70 sekaki persegi.

Beliau berkata Kwasa Land sudah mula membina sebuah bandar baru, termasuk perumahan untuk 150,000 orang, dengan nilai pembangunan kasar sekurang-kurangnya RM50 bilion.

Dalam satu lagi posting, Najib berkata Kok harus mencuba dan "menuntut" RM780 juta daripada Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebagai Kementerian Kewangan Diperbadankan memegang pegangan majoriti langsung di ATNB.

0 comments:

Catat Ulasan

Share This Article

Comment

Tun Dr Mahathir Official YouTube Channel